Er Danmark et civiliseret land?

“Jo mere civiliseret et land er, jo bedre og mere effektive er dets love til at forhindre et svagt menneske i at blive endnu svagere, eller et stærkt menneske i at blive for magtfuldt.”

Sådan skrev den italienske forfatter og Auschwitz-overlever Primo Levi.

Er Danmark så et civiliseret land målt efter de standarder?

Peder Hvelplund

Når vi ser på behandlingen af de ”reformramte” der er ramt af beskæftigelseslovgivningen, førtidspensions- og fleksjobreformen, når vi ser på behandlingen af flygtninge og integrationsborgere, kan det hurtigt konstateres at vi ikke lever op til sætningen ”forhindre et svagt menneske i at blive endnu svagere”.

Førtids- og fleksjobreformen har betydet at borgere der tidligere var berettiget til førtidspension, nu risikerer at blive presset ud i endeløse ressourceforløb. I stedet for at få den ro og sikkerhed, som en førtidspension kan give, skal det pinedød dokumenteres om der gemmer sig en minimal rest af erhvervsevne.

Nu har vi så ovenikøbet oplevet at borgere der protesterer over den behandling de udsættes for, bliver hetzet for deres holdninger af både LA og Berlingske. Præmissen bliver at hvis man modtager en offentlig ydelse, skal man klappe i og være taknemmelig.

Det er en særdeles farlig udvikling for vores demokrati. For forudsætningen for et demokrati er netop at alle kan deltage og blande sig – uanset forudsætninger og baggrund. Fordi samfundet styrkes af at vi alle tager ansvar og anser os selv som en del af fællesskabet. At alle stemmer skal høres og tæller lige tungt.

Så hvis vi skal forhindre ”svage mennesker i at blive svagere”, skal vi respektere dem og deres mod, ikke møde dem med mistro og fornægtelse.

Hvad så med en anden del af sætningen ”effektive love til at forhindre et stærkt menneske i at blive for magtfuldt”.
Behøver man at sige mere end ”Danske Bank”!
Vi bruger offentlige midler til at holde bagdelen oppe på de største banker, de såkaldt systemiske banker, når lokummet brænder og når krisen er overstået, øger de indtjeningen og udbetaler overskuddet til aktionærerne.
Helt legalt og lovfæstet, gør vi de magtfulde til magtfuldkomne.

Så målt med Primo Levis målestok er Danmark ikke et synderligt civiliseret land.

Skulle vi ikke se at få det ændret?