Lokal kandidat i Hjørring – Peder Hvelplund

Peter Hvelplund

Jeg er 54 år, bor sammen med Louise der sidder i byrådet i Hjørring. Vi har 3 hjemmedyrkede børn og et plejebarn. Jeg har været med i Enhedslisten siden starten, har været aktiv i alle årene på forskellige niveauer.

Er lige nu i Folketinget, som gruppeformand, Sundheds-, Psykiatri-, Grøn omstillings-, Indfødsrets-, Natur- og Miljøordfører. Det arbejde vil jeg gerne fortsætte.

Det er afgørende at Enhedslisten fastholder perspektivet som venstrefløj i egen ret og udgøre et reelt (regerings)alternativ. Det betyder vi både skal være i stand til at levere konkrete forbedringer og samtidig stille reelle samfundsforandrende krav der skaber et samfund med lighed, klimaansvarlighed og humanisme. Især når Radikale appellerer mere og mere til højrefløjen, bliver Enhedslistens opgave både at holde højrefløjen fra magten og samtidig skabe tro og håb for reelle samfundsforandringer.

Coronakrisen har samtidig vist hvor afhængige vi er af stærke fællesskaber. Både på det politiske og det private plan. Vi skal styrke muligheden for at bygge stærke fællesskaber. Vi skal styrke vores offentlige sundhedsvæsen og kæmpe for lige og fri adgang. Også i tandplejen!

Vi skal fortsætte kampen for et lavt- og ligelønsløft. Vi skal sikre bedre vilkår for især de kvindedominerede velfærdsfag, hvis indsats vi er så dybt afhængige af.

Et nødvendigt opgør med den medicinalindustri der tjener kassen, men udelukkende udvikler medicin der gavner aktionærernes indtjening fremfor den globale folkesundhed.